Vad kan jag som chef göra när det psykiska måendet eller den privata situationen spiller över på arbetet?

Som chef har jag ansvar för arbetsmiljön och mina medarbetare. Det som blir utmanande är när mina medarbetare har privata problem och mår psykiskt dåligt. Som arbetsgivare och chef vill jag ge stöd, visa förståelse och stötta medarbetaren i arbetet. Men hur gör jag när jag ser att det psykiska måendet eller den privata situationen spiller över på arbetet? När min medarbetare inte längre kan fullfölja sitt uppdrag som lärare på bästa sätt?

Agnes Mellstrand svarar:
– Det här är en viktig fråga utifrån viljan att ge stöd, förståelse och stöttning till medarbetare som har det svårt. Precis som frågan lyder handlar det framför allt om ”bemötande”. Jag tänker att vi ska räkna med att vi alla kommer att gå igenom kriser eller ohälsa, såväl fysisk som psykisk, någon gång eller i perioder i livet, och att det hör livet till. Och ja, det kommer ofta att kunna spilla över på arbetet. 

Om vi i ledarskapet förhåller oss till detta som den naturliga normala dynamiken i arbetslivet blir det lättare att förhålla sig till krisreaktioner och psykiskt lidande.

Om vi i ledarskapet förhåller oss till detta som den naturliga normala dynamiken i arbetslivet blir det lättare att förhålla sig till krisreaktioner och psykiskt lidande på ett naturligare, lättare och mindre ”alarmistiskt” eller undvikande sätt. 

I en arbetsmiljö där vi känner att chef och kollegor stöttar oss i utmanande perioder, som går att jämföra med ”i nöd och lust”, kommer vi att kunna ”studsa tillbaka” lättare och återhämta oss. Den delen har just att göra med det som kallas för psykologisk trygghet. Ställ frågan till medarbetaren: hur kan jag ge dig förståelse och stöd? Vad behöver du just nu?

Som chef ska du först fråga och lyssna men också tillhandahålla förutsättningar och hjälp till återhämtning och stöd.

Är det tillräckligt?
– Att medarbetaren vet att du genuint bryr dig är alltså i sig hjälpsamt. Men är det tillräckligt? Många gånger har vi en instinkt att det är vi som ska lösa personens problem (hjälparreflexen), när det är omtanken och stöttandet som är viktigast. Som chef ska du först fråga och lyssna men också tillhandahålla förutsättningar och hjälp till återhämtning och stöd som till exempel stödsamtal hos en professionell om det behovet finns.

Hur kan du stötta medarbetaren?
– Ge denna medarbetare möjlighet till enskild avstämning med dig. Beskriv vad du ser med omtanke, kartlägg situationen med medarbetaren ”med omtanke” (i vilka situationer blir det svårt och vilka konsekvenser det får, var i kedjan finns det ett behov) och fråga medarbetaren vad hen behöver lite extra av just nu. Finns det möjlighet att lätta lite på vissa krav eller att gå in med någon sorts backup eller avlastning i en period? 

I kriser behöver människor känna att just omgivningen och särskilt arbetsgivaren finns där som en trygghet och någon som härbärgerar.

I kriser behöver människor känna att just omgivningen och särskilt arbetsgivaren finns där som en trygghet och någon som härbärgerar. Att kunna ha kvar sina rutiner, men även känslan att det finns stöd och förståelse när det kanske stormar privat samt en möjlighet till viss flexibilitet, är värdefullt.

Undvikande beteenden hos chefer, att till exempel vara obekväm med svåra samtal, brukar minska med generell kunskap om just kriser, sorg och psykiskt lidande. Det kan också vara frågor kopplade till neurodiversitet. Det kan ibland röra sig om psykiatriska tillstånd som bipolär sjukdom eller depression. Oavsett vad så blir kunskapen om dessa tillstånd, dvs. ”psykiatri för icke-psykiatriker”, ett sätt för dig att bli tryggare i bemötandet. Det blir också ett sätt för dig som chef att arbeta mer hållbart i ditt ledarskap.


Av Agnes Mellstrand, leg. psykolog
Foto av Marcus Gustafsson

Om Agnes Mellstrand

Agnes Mellstrand - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

Agnes Mellstrand är leg. psykolog (KBT), handledare, föreläsare och författare till boken Psykiatri för icke-psykiatriker – om det hållbara bemötandet och de vanligaste psykiatriska tillstånden. Agnes är också aktuell med uppdragsutbildningen med samma namn.


Loggor: Facebook, Instagram och LinkedIn | © Facebook, Instagram och LinkedIn
Mer från Gothia Kompetens Skola finns på Facebook • Instagram • LinkedIn


Kuvert - symbol för Gothia Kompetens nyhetsbrev | © Gothia KompetensPrenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

Linnea Lindquist - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

Går det att ha en flexibilitet i skolans undervisning?

Vi har en läroplan med kunskapsmål som ska följas och bedömning och betyg ska sättas. Samtidigt har vi elever som behöver få stanna upp i vissa basfärdigheter, elever vi behöver fånga upp och ge chans att fokusera på läsinlärning och att diskutera samhälls- och värderingsfrågor. Risken är annars att tappa dem helt – utan behörighet till gymnasiet och med fara att hamna utanför samhället. Hur kan vi lösa det i skolan?
Läs intervjun med biträdande rektor Linnea Lindquist

Stolt lärare i sitt klassrum | © Johnér Images / Getty Images

"Lektionsdesign är ett förhållningssätt"

Lärarna på Almåsskolan och Valåsskolan i Lindome har under läsåret 2023/2024 gått en processutbildning i lektionsdesign med differentierad undervisning. Det har lett till ett ökat fokus på pedagogiska samtal i arbetslagen och en ökad engagemangsnivå och trivsel hos eleverna. Det säger rektorerna Linda Svensson, Sofi Ljungholm och Ann-Louise Rantanen som tog initiativ till processutbildningen.
Läs intervjun med de tre rektorerna